Wypadek przy pracy – kiedy należy Ci się odszkodowanie?

Wypadek przy pracy – kiedy należy Ci się odszkodowanie? Wielu z nas traktuje odzyskiwanie odszkodowania jako przykry obowiązek. Pomimo poważnego charakteru urazów, które uniemożliwiają powrót do pracy, wielu poszkodowanych rezygnuje z dochodzenia roszczeń. Głównie z uwagi na żenująco niskie kwoty, które proponują zakłady ubezpieczeń. Suma odszkodowania często nie wystarcza na pokrycie strat.

Co to jest „wypadek przy pracy”?

Aby móc dochodzić odszkodowania za wypadek w pracy, należy najpierw ustalić czy zdarzenie, które miało miejsce ma wszystkie znamiona wypadku przy pracy. Wypadek przy pracy to zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Może nastąpić podczas wykonywania lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności albo poleceń przełożonych lub w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem pracy. W obrębie uprawnienia do odszkodowania jest to również wypadek, któremu pracownik uległ:
  • w trakcie podróży służbowej,
  • podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony,
  • przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Przez nagłość zdarzenia rozumieć należy jego szybki, nieoczekiwany przebieg, za przyczynę zewnętrzną zaś rozumieć należy taką przyczynę, która ma swoje źródło na zewnątrz poza organizmem człowieka.[signinlocker] Rodzaje wypadków przy pracy przedstawiamy poniżej: wypadki-w-pracy

Co robić po wypadku w pracy?

Bezpośrednio po zaistnieniu zdarzenia należy zgłosić je pracodawcy. Aby zwiększyć realne szanse na uzyskanie odszkodowania, czas zgłoszenia sprawy powinien być jak najkrótszy. Przepisy stanowią, że po upływie 3 lat od dnia zaistnienia zdarzenia roszczenia ulegają przedawnieniu. Poszkodowany w wypadku przy pracy ma dwie możliwe drogi dochodzenia roszczeń: z ZUS i bezpośrednio u pracodawcy. Żadne z tych roszczeń nie przysługuje pracownikowi bez złożenia odpowiednich wniosków. Przeważnie wymagane są następujące dokumenty:
  • Wniosek z wyraźnym określeniem rodzaju świadczenia i danymi identyfikującymi pracodawcę oraz poszkodowanego pracownika
  • Protokół powypadkowy lub karta wypadku wraz z wyjaśnieniami poszkodowanego oraz świadków zdarzenia
  • Zaświadczenie o stanie zdrowia N-9, zawierające informację, że leczenie i rehabilitacja zostały zakończone; w przypadku śmierci poszkodowanego – akt zgonu.
Dodatkowo można być poproszonym przez ZUS o dostarczenie:
  • Karty informacyjnej z udzielenia pierwszej pomocy
  • Wyjaśnień czy poszkodowany odbył wymagane szkolenia z zakresu bhp
  • Oświadczenia osoby, u której poszkodowany zgłosił wypadek.
Niezależnie od roszczeń w stosunku do ZUS, można ubiegać się o odszkodowanie od pracodawcy, na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Celem takiego odszkodowanie jest wyrównanie doznanej szkody, której ZUS w całości nie pokrył. Odpowiedzialność pracodawcy ma jedynie charakter uzupełniający. Oznacza to, że z roszczeniem odszkodowania możemy wystąpić już po uzyskaniu świadczenia z ZUS-u.

Przysługujące świadczenia

Z powodu wypadku w pracy lub choroby zawodowej przysługują następujące świadczenia:
  • zasiłek chorobowy,
  • świadczenie rehabilitacyjne,
  • zasiłek wyrównawczy,
  • jednorazowe odszkodowanie,
  • renta z tytułu niezdolności do pracy, w tym renta szkoleniowa,
  • renta rodzinna,
  • dodatek pielęgnacyjny,
  • dodatek do renty rodzinnej – dla sieroty zupełnej,
  • pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.
Wszystkie świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego nie przysługują poszkodowanemu jeżeli wyłącznym powodem wypadku było umyślne naruszenie przez ubezpieczonego przepisów odnoszących się do ochrony życia i zdrowia Świadczenia nie przysługują również ubezpieczonemu, który będąc w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych, przyczynił się w znacznym stopniu do spowodowania wypadku.[/signinlocker]

Komentarze