Jak umorzyć dług w Urzędzie Skarbowym?

Jak umorzyć dług w Urzędzie Skarbowym? Urząd Skarbowy może zastosować szeroki zakres ulg dotyczących spłaty zaległości finansowych – na przykład może spłatę odroczyć, rozłożyć na raty, lub nawet całkowicie umorzyć dług. Jakie warunki należy spełniać i co należy zrobić, by móc uzyskać właśnie umorzenie długu w Urzędzie Skarbowym? Jeżeli dana osoba nie jest w stanie spłacać długu, zazwyczaj towarzyszą temu nadzwyczajne okoliczności. W większości przypadków okoliczności te nie są zależne od zainteresowanego. Należy pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek zgromadzenia wszelkich danych koniecznych do potwierdzenia owej trudnej sytuacji. Jeżeli podatnik posiada źródło dochodu, nie wyklucza to możliwości umorzenia długu. Ważny jest natomiast stosunek aktualnego dochodu do wysokości zaległości podatkowej – jeżeli z analizy dochodów dłużnika wynika, że spłata jest obiektywnie niemożliwa istnieje możliwość umorzenia. Wszystkie dane dotyczące aktualnych dochodów oraz stanu materialnego należy zebrać samodzielnie. Od osoby prawnej bądź przedsiębiorcy jednoosobowego wymagane jest oświadczenie o skorzystaniu z pomocy de minimis lub pomocy publicznej, a dodatkowo może być wymagane oświadczenie o posiadanym majątku, bądź aktualne sprawozdanie finansowe, aby ustalić kondycję finansową firmy.
Zadbaj o swoje
finanse!
SKONTAKTUJ SIĘ
Aby ubiegać się o umorzenie długu osoba zainteresowana powinna [signinlocker] złożyć odpowiedni wniosek. Musi on zawierać dane wnioskodawcy, datę i miejsce sporządzenia pisma oraz wskazanie Urzędu Skarbowego. Następnie należy odpowiednio uzasadnić swoją prośbę. Dobór argumentów jest bardzo ważny – ich celem jest ukazanie, dlaczego nie jest się w stanie uregulować zaległego podatku i dlaczego jest to okoliczność na tyle istotna, iż przemawia na korzyść wnioskodawcy. Umorzenie długu wiąże się z utratą części dochodu przez Skarb Państwa, wobec czego podatnik musi wykazać dlaczego nie jest w stanie uiścić podatku, przedstawić argumenty za jego umorzeniem oraz udowodnić zasadność podnoszonych przez siebie argumentów. Jeżeli mowa o osobie fizycznej, bierze się pod uwagę całokształt sytuacji życiowej: warunki finansowe, sytuację rodziny, ilość osób na utrzymaniu, pomoc rodziców itp. Osoba taka powinna wraz z wnioskiem złożyć co najmniej zaświadczenie o zarobkach, zaświadczenie o dochodach małżonka, deklaracje PIT, oraz dokumenty świadczące o trudnej sytuacji życiowej. Z artykułu 67b Ordynacji podatkowej wynika, że Urząd Skarbowy może udzielać ulg w spłacie zobowiązań osobom prowadzącym działalność gospodarczą w przypadku, gdy nie stanowią pomocy publicznej lub stanowią pomoc de minimis, lub pomoc publiczną na rzecz realizacji określonych celów (np. zatrudnienia, szkolenia, ochrony środowiska, restrukturyzacji zobowiązań). Pomoc w restrukturyzacji możesz znaleźć tutaj.

Co w przypadku odmowy?

Urząd Skarbowy nie zawsze przychyla się do wniosku podatnika. Dosyć często w efekcie przeprowadzonego postępowania prośba o umorzenie spotyka się z odmową. Od tej decyzji można odwołać się do izby skarbowej, z kolei przypadku kolejnej odmowy pozostaje droga sądowa. Kolejnym krokiem byłaby ponowna prośba o umorzenie długów. Nawet jeżeli zainteresowany uzyska odmowę, nie oznacza to, że nie ma możliwości, by kolejny raz prosić o przyznanie ulgi. Jest to stanowisko podkreślane również przez sądy administracyjne – w sprawie o umorzenie zaległości nie obowiązuje zasada powagi rzeczy osądzonej. Jeżeli od czasu wydania decyzji odmawiającej sytuacja podatnika pogorszyła się, może on ponownie złożyć wniosek o umorzenie.[/signinlocker]

Komentarze