Finansowe pułapki: Usługi Premium Rate

Finansowe pułapki: Usługi Premium Rate „SMS-y za DARMO dla Twojego numeru! Odbierz darmową pakę 50 SMSów do wszystkich! Aby aktywować wyślij SMS na…” – w taki sposób firmy świadczące usługi premium wprowadzają w błąd użytkowników smartfonów, wysyłając im reklamy podszywające się pod operatora sieci komórkowej. Jak się przed nimi ustrzec? Na co należy zwrócić uwagę aby nie stracić pieniędzy?

Nabity w butelkę

Osoba, która uwierzy w dobre intencje usługodawcy, który przysłał reklamę – z numeru zaczynającego się od cyfr, np.: 79XX(X) – może mieć spory problem, tym bardziej jeśli ma telefon na abonament. Licząc na to, że otrzyma pakiet darmowych SMS-ów okaże się, że wyraziła zgodę na subskrypcję drogiej usługi, która kosztuje aż 9zł netto za jedną wiadomość tekstową (cyklicznie, np. codziennie)! Użytkownicy systemów mobilnych przeglądając internet bądź korzystając z darmowych aplikacji mogą natknąć się na komunikaty informujące o wirusach w urządzeniu. Osoby niezorientowane, które w tym czasie klikną w taki komunikat, który ma uruchomić „skanowanie systemu” – automatycznie zapiszą się do płatnej subskrypcji usługi premium, nie wiedząc o tym. Użytkownik, aby aktywować usługę powinien otrzymać wiadomość SMS z kodem weryfikacyjnym, który należy wpisać na odpowiedniej stronie internetowej. Niestety potwierdzenia nie zawsze są wymagane, co zawarte jest nawet w regulaminie usługi: Usługę można zamówić postępując zgodnie z następującą procedurą:
a) Użytkownicy korzystający z komputerów powinni w ramach strony internetowej Usługi podać Numer Użytkownika. Na numer ten Dostawa prześle Użytkownikowi kod PIN, który to kod należy wprowadzić na stronie internetowej i potwierdzić zamówienie Usługi (moment zamówienia Usługi); opłata za SMS jest zgodna z cennikiem opłat operatora, albo dostępowej stronie internetowej. Na numer ten Dostawca prześle wiadomość z chwilą wysłania wiadomości SMS Użytkownik zamawia Usługę.(…) c) Użytkownicy sieci, (…) korzystający z sieci internetowych 3G, w chwili, gdy znajdą się w ich zasięgu, zostaną automatycznie przekierowani na podstronę, z której będą mogli zamówić Usługę. Wraz z potwierdzeniem woli zamówienia Usługi poprzez naciśnięcie ikony „Aktywuj” lub równoważnej, Użytkownik zamawia Usługę (moment zamówienia Usługi); podstrona Usługi może różnić się w zależności od operatora sieci komórkowej, z którego usług korzysta Użytkownik. Jeżeli po przekierowaniu na podstronę nie naciśnie w/w ikony, jego urządzenie mobilne automatycznie umożliwi mu wysłanie wiadomości SMS, za pośrednictwem której będzie mógł zamówić Usługę. Wraz z wysłaniem tej wiadomości Usługa zostanie zamówiona. (…)
Usługi Premium Rate wykorzystywane są zazwyczaj przez organizatorów konkursów i loterii. Często spotykaną praktyką jest ukrywanie informacji o regulaminie i warunkach świadczenia usług oraz podwyższonej płatności za rozmowę lub wiadomość SMS.[signinlocker] uslugi_premium_rate_emediator_pl

Ochroń swoje pieniądze

Należy pamiętać aby reklamacje zgłaszać podmiotom organizującym, które oferują konkretne gry czy loterie. Reklamacja zgłoszona po fakcie może okazać się nieskuteczna ze względu na zawiłe zapisy zawarte w regulaminie. Od operatora sieci komórkowej warto zażądać blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności i ustanowić limit kwotowy płatnych usług, który wynosi od 35zł do 200zł. Można zrobić to również samemu logując się na konto abonenta, bądź wysyłając odpowiednie SMS-kody na podany przez operatora numer – usługa ta jest nieodpłatna. Znając numer usługi premium, można w prosty sposób sprawdzić dostawcę – na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej – który świadczy usługę oraz poznać prawdziwą cenę, ponieważ ta podana w reklamach mija się z rzeczywistością. Informacji na temat opłat za usługi SMS/MMS Premium Rate należy szukać w Cennikach świadczenia usług telekomunikacyjnych. Więcej szczegółów na temat opłat można również znaleźć ma stronach internetowych dostawcy usług o podwyższonej opłacie. Abonenci mogą także skorzystać z pomocy i porad miejskich rzeczników konsumentów oraz Federacji Konsumentów. Jednak najskuteczniejszym sposobem na uniknięcie błędu jest czytanie regulaminu zmieszczonego na stronie. Akceptując regulamin, zgadzamy się na podane w nim warunki. Sprzedawca usługi otrzymuje naszą zgodę, więc późniejszy argument, że nie byliśmy świadomi opłaty za usługi, tylko potwierdza, że sami siebie naraziliśmy na straty. Na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej dostępny jest wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie. Warto zajrzeć, aby upewnić się ile rzeczywiście kosztują takie usługi: <kliknij>

K.P.[/signinlocker]

Komentarze