Prawa pasażera

Prawa pasażera Dziś poruszymy temat praw pasażerów linii lotniczych. Zapewne wielu osobom zdarzają się opóźnienia bądź odwołania lotów. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Pamiętaj, że w przypadku opóźnień, odwołań lub nadkompletu rezerwacji masz prawo do zwrotu pieniędzy lub zapewnienia alternatywnego środka transportu. Pasażerowie mają w tej kwestii spore prawa, których nie są do końca świadomi…

Obowiązki linii lotniczych

Do obowiązków należy przede wszystkim zorganizowanie podróży do punktu docelowego porównywalnym środkiem transportu. W innym przypadku są zmuszone do zwrotu pieniędzy oraz – w szczególnych, stosownych przypadkach – do zapewnienia bezpłatnego transportu do portu lotniczego, z którego wyruszono. Co najmniej po pięciu godzinach opóźnienia lotu każdy ma prawo również domagać się zwrotu pieniędzy, lecz warto tu zaznaczyć, że po zwrocie linie lotnicze nie muszą już zapewniać dalszej pomocy, czy organizować podróży. Kolejnym istotnym obowiązkiem linii lotniczych jest poinformowanie pasażerów o przysługujących im prawach, oraz o przyczynie znacznego opóźnienia rzędu ponad dwóch lub czterech godzin – w przypadku tras o długości ponad 3500 km. Pasażerowie mogą mieć również prawo (zależnie od długości lotu i opóźnienia) do:[signinlocker] – napojów, – posiłków, – komunikacji (darmowej rozmowy telefonicznej), – noclegu (w razie konieczności).

Odszkodowanie

Jeśli lot został odwołany, odmówiono Ci przyjęcia na pokład lub dotarłeś do miejsca docelowego – wskazanego w bilecie – z ponad trzygodzinnym opóźnieniem, to masz prawo, aby domagać się odszkodowania w wysokości od 250 euro do 600 euro (w zależności od długości trasy). Za lot w obrębie Unii Europejskiej otrzymasz 250 euro do 1500 km lub mniej. Można też otrzymać 400 euro, gdy trasa była dłuższa niż 1500 km. Co w przypadku lotów do krajów spoza UE? Tutaj wysokość odszkodowań wynosi tyle samo, dochodzi jedynie jeszcze jeden wariant odszkodowania, czyli 600 euro za trasę ponad 3500 km. Odszkodowanie może zostać pomniejszone o 50 proc. gdy linie lotnicze zaproponowały alternatywny lot w podobnym terminie. Nie otrzymasz odszkodowania, gdy: – lot został odwołany z powodu złych warunków pogodowych, – poinformowano Cię o odwołaniu lotu z dwutygodniowym uprzedzeniem, – zaproponowano alternatywny lot na tej samej trasie i w podobnym terminie, co pierwotny. Nawet, gdy lot został odwołany z powodu wyjątkowych okoliczności, to przewoźnik musi zaproponować zwrot kosztów biletu, alternatywny środek transportu lub przeniesienie rezerwacji na wskazaną przez pasażera datę, jeśli są dostępne wolne miejsca.

K.P.[/signinlocker]

Komentarze