- Brak dobrze skonstruowanej umowy. Prawidłowo sporządzona umowa, która określa obowiązki obu stron oraz zabezpiecza interesy wierzyciela, jest podstawową gwarancją bezpieczeństwa.
- Brak czujności oraz monitoringu sytuacji dłużnika. Gdy pojawią się pierwszy symptomy, nie można ich lekceważyć. Należy natychmiast ustalić przyczyny i możliwości ich usunięcia.
- Brak szczegółowej wiedzy na temat dłużnika. Zarówno przed podpisaniem umowy jak i w trakcie jej trwania, szeroka wiedza na temat kontrahenta może uchronić przedsiębiorcę przed późniejszymi kłopotami.
- Brak wewnętrznej, jednolitej polityki windykacyjnej w firmie. W dużej mierze, zaległościami w płatnościach zajmuje się dział finansów danej firmy. Jego pracownicy rzadko są dobrze przygotowani do wykonywania zadań związanych z odzyskiwaniem należności. Dodatkową przeszkodą są także pozytywne relacje, jakie zostały nawiązane z dłużnikiem w wyniku wcześniejszej współpracy. [signinlocker]
- Brak systemu motywacyjnego dla pracowników działów windykacji i handlowych. Nie od dziś wiadomo, że dobrze zmotywowany pracownik jest dużo skuteczniejszy. Jednak ciągle zdarza się, że lojalność pracownika i zachęty są przez przedsiębiorców niedoceniane.
- Zwłoka z pierwszym kontaktem oraz nieregularny kontakt z dłużnikiem. Czekanie aż dłużnik sam zreflektuje się i zacznie płacić jest zwykłą mrzonką. Nie warto czekać z pierwszym kontaktem. Należy bić żelazo póki gorące.
- Niedotrzymywanie słowa oraz nabieranie się na wymówki dłużników. Podczas kontaktu telefonicznego, często dłużnik zapewnia o rychłej spłacie zadłużenia. Czy mu wierzyć? Za pierwszym razem nie ma powodu żeby nie. Jednak jeśli dłużnik znajduje coraz to nowsze usprawiedliwienia, trzeba wykazać się dużą konsekwencją i poinformować kontrahenta o sankcjach, jakie mu grożą za nieuregulowanie przeterminowanych należności – kary umowne, odstąpienie od umowy, podanie do publicznej wiadomości, że jest dłużnikiem itp.
- Bark elastyczności oraz sztywne trzymanie się reguł. Nie zawsze warto trzymać się sztywnych reguł. Każdy przypadek jest inny i sposób postępowania powinien być dobierany indywidualnie.
- Uleganie dłużnikowi. Przyzwyczajanie klientów do tego, że mogą mieć opóźnienia w płatnościach, prowadzi do tego, że będą to wykorzystywać. Wyznacz granicę, po przekroczeniu której wprowadzasz twarde zasady postępowania w egzekucji długu.
- Emocje w negocjacjach windykacyjnych. Kieruj się dobrymi radami! [/signinlocker]
10 najczęstszych błędów popełnianych przez wierzycieli
Z roku na rok wzrasta liczba firm borykających się z windykacją należności od kontrahentów. Przedsiębiorcy, często starają się radzić sobie z problemami natury prawnej bez pomocy prawnika. Dowiedz się, co przysparza w takiej sytuacji najwięcej trudności i jakie są najczęściej popełniane błędy przy odzyskiwaniu należności.