10 najczęstszych błędów popełnianych przez wierzycieli

10 najczęstszych błędów popełnianych przez wierzycieli Z roku na rok wzrasta liczba firm borykających się z windykacją należności od kontrahentów. Przedsiębiorcy, często starają się radzić sobie z problemami natury prawnej bez pomocy prawnika. Dowiedz się, co przysparza w takiej sytuacji najwięcej trudności i jakie są najczęściej popełniane błędy przy odzyskiwaniu należności.
  1. Brak dobrze skonstruowanej umowy. Prawidłowo sporządzona umowa, która określa obowiązki obu stron oraz zabezpiecza interesy wierzyciela, jest podstawową gwarancją bezpieczeństwa.
  2. Brak czujności oraz monitoringu sytuacji dłużnika. Gdy pojawią się pierwszy symptomy, nie można ich lekceważyć. Należy natychmiast ustalić przyczyny i możliwości ich usunięcia.
  3. Brak szczegółowej wiedzy na temat dłużnika. Zarówno przed podpisaniem umowy jak i w trakcie jej trwania, szeroka wiedza na temat kontrahenta może uchronić przedsiębiorcę przed późniejszymi kłopotami.
  4. Brak wewnętrznej, jednolitej polityki windykacyjnej w firmie. W dużej mierze, zaległościami w płatnościach zajmuje się dział finansów danej firmy. Jego pracownicy rzadko są dobrze przygotowani do wykonywania zadań związanych z odzyskiwaniem należności. Dodatkową przeszkodą są także pozytywne relacje, jakie zostały nawiązane z dłużnikiem w wyniku wcześniejszej współpracy.
  5. [signinlocker]
  6. Brak systemu motywacyjnego dla pracowników działów windykacji i handlowych. Nie od dziś wiadomo, że dobrze zmotywowany pracownik jest dużo skuteczniejszy. Jednak ciągle zdarza się, że lojalność pracownika i zachęty są przez przedsiębiorców niedoceniane.
  7. Zwłoka z pierwszym kontaktem oraz nieregularny kontakt z dłużnikiem. Czekanie aż dłużnik sam zreflektuje się i zacznie płacić jest zwykłą mrzonką. Nie warto czekać z pierwszym kontaktem. Należy bić żelazo póki gorące.
  8. Niedotrzymywanie słowa oraz nabieranie się na wymówki dłużników. Podczas kontaktu telefonicznego, często dłużnik zapewnia o rychłej spłacie zadłużenia. Czy mu wierzyć? Za pierwszym razem nie ma powodu żeby nie. Jednak jeśli dłużnik znajduje coraz to nowsze usprawiedliwienia, trzeba wykazać się dużą konsekwencją i poinformować kontrahenta o sankcjach, jakie mu grożą za nieuregulowanie przeterminowanych należności – kary umowne, odstąpienie od umowy, podanie do publicznej wiadomości, że jest dłużnikiem itp.
  9. Bark elastyczności oraz sztywne trzymanie się reguł. Nie zawsze warto trzymać się sztywnych reguł. Każdy przypadek jest inny i sposób postępowania powinien być dobierany indywidualnie.
  10. Uleganie dłużnikowi. Przyzwyczajanie klientów do tego, że mogą mieć opóźnienia w płatnościach, prowadzi do tego, że będą to wykorzystywać. Wyznacz granicę, po przekroczeniu której wprowadzasz twarde zasady postępowania w egzekucji długu.
  11. Emocje w negocjacjach windykacyjnych. Kieruj się dobrymi radami!
  12. [/signinlocker]

Komentarze