Sprawdź dwa razy zanim kupisz
Warto zwrócić uwagę na sklepy internetowe oferujące podejrzanie niskie ceny, niespotykane u innych sprzedawców. Może okazać się, że to strona udająca sklep, której jedynym celem jest wyłudzenie pieniędzy. Na stronie muszą podane być wszystkie istotne dane, takie jak: pełna nazwa firmy, numer NIP, Regon oraz adres siedziby. Zazwyczaj można znaleźć je w regulaminie lub na stronie kontaktowej. Każdy godny zaufania sklep internetowy działa także pod własną domeną. Przedstawienie wszystkich informacji konsumentowi odnośnie sklepu i sprzedawanych w nim produktów nie gwarantuje w 100% bezpieczeństwa transakcji oraz należytej obsługi klienta. Przed kupnem czegokolwiek należy zapoznać się z opiniami innych konsumentów na temat danej marki czy sprzedawcy.[signinlocker]Płatności on-line
Oszuści często próbują wyłudzić nasze dane – hasła i loginy do kont bankowych poprzez ataki phishingowe. Atak ten polega m.in. na stworzeniu przez cyberprzestępcę strony internetowej, do złudzenia przypominającą bankową. Niezorientowany użytkownik wpisuje swoje dane i wysyła przestępcy, myśląc, że w tym momencie dokonał płatności za zakupy. Wchodząc na stronę bankową warto zwrócić uwagę na pasek adresu. Ważne, aby połączenie było bezpieczne, tj. zaszyfrowane z aktualnymi certyfikatami. Chcąc dokonać jakichkolwiek operacji na swoim koncie bankowym, najlepiej wchodzić na stronę internetową samodzielnie – wpisując adres. Pod żadnym względem nie należy klikać linków przysyłanych w wiadomościach e-mail, które zachęcają do logowania – bank takich wiadomości nie wysyła swoim klientom. W przypadku kart kredytowych ryzyko finansowych strat jest jeszcze większe. Są one zabezpieczone 3-cyfrowym kodem CVV2/CVC2, który znajduje się na rewersie karty. Przy zakupach w sieci bez podania tego kodu zakup jest niemożliwy. Wystarczy tylko, że trafi ona w niepowołane ręce wraz z numerem karty i numerem zabezpieczającym, a cyberprzestępca będzie mógł wykorzystać ją do dowolnej transakcji.Odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy
„Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art 34 ust. 2 i art 35. Art. 33. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów. 2. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.”
K.P.[/signinlocker]