Według woli Klienta
„Reklamacja do banku BPH wpłynęła 9 maja 2017 roku. Kwestionowała postanowienia umowne zawarte w umowie wskazując oczywiście ich abuzywność oraz naruszenie właściwości umowy kredytu. Co ważniejsze w reklamacji podkreślone zostało niewłaściwe poinformowanie Klienta o ryzyku kursowym – żądając tym samym zwrotu dokonanych przez Klienta nadpłat.” – mówi aplikant radcowska Justyna Bober z Kancelarii eMediator Legal. Zgodnie z ustawą o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym z dnia 05 sierpnia 2015 r., bank miał 30 dni na nadanie odpowiedzi na reklamację lub poinformowanie Klienta o konieczności przedłużenia tego terminu maksymalnie do 60 dni. Art. 6. [Termin udzielenia odpowiedzi] : Odpowiedzi, o której mowa w art. 5 ust. 1, należy udzielić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie odpowiedzi przed jego upływem. Art. 7. [Opóźnienie] : W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w terminie, o którym mowa w art. 6, podmiot rynku finansowego w informacji przekazywanej klientowi, który wystąpił z reklamacją: 1) wyjaśnia przyczynę opóźnienia; 2) wskazuje okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia sprawy; 3) określa przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi, który nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji. Art. 8. [Skutki niedotrzymania terminu] : W przypadku niedotrzymania terminu określonego w art. 6, a w określonych przypadkach terminu określonego w art. 7, reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta. Bank mógł ostatecznie nadać swoją odpowiedź 8 czerwca 2017 roku. Na swoją niekorzyść sporządził ją dopiero w dniu 22 czerwca 2017, nadając w placówce poczty 23 czerwca, a więc 15 dni po ustawowym terminie. Spowodowało to, że do niniejszej reklamacji ma zastosowanie art. 8 wyżej wymienionej ustawy. Zatem przyjmuje się domniemanie, że reklamację rozpatrzono zgodnie z wolą Klienta. Bank ma na to 30 dni od dnia sporządzenia reklamacji. Dzięki temu Klient odzyska nadpłaty w wysokości ponad 17 tys. złotych, które nie należały się bankowi z uwagi na zastosowane postanowienia umowne. Reklamację przygotowywała aplikant radcowska Justyna Bober z Kancelarii eMediator Legal. Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji – tekst ujednolicony Masz problem z kredytem „frankowym”? Skorzystaj z naszej bezpłatnej analizy umów kredytów walutowych!K.P.