Odszkodowanie za zmarnowany urlop

Odszkodowanie za zmarnowany urlop Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 80 – 90% biur podróży nagminnie narusza ustawę o usługach turystycznych. Nie powinniśmy jednak wobec tego pozostawać bierni. Pieniądze należą się nam nie tylko za wszelkie nieprzewidziane wydatki i szkody materialne, ale także za tak zwany zmarnowany urlop. 

Jak walczyć o rekompensatę za nieudane wczasy?

19 lipca 2010 roku Sąd Najwyższy uznał, iż ustawa o usługach turystycznych z 1997 roku, a dokładniej jej art. 11 a ust. 1, może być podstawą do pozytywnego rozpatrzenia skargi klienta biura podróży, który uznał swój wakacyjny wyjazd za zmarnowany na skutek źle świadczonych bądź też niewykonanych przez organizatora usług zawartych w umowie. Zadowolenie czy też niezadowolenie jest odczuciem indywidualnym. Na artykuł ten można się powoływać, gdy usługa nie została wykonana lub została wykonana źle. Roszczenia jakie możemy wysunąć są dwojakiego rodzaju: [signinlocker] 1) zadośćuczynienie za brak przyjemności z urlopu, 2) rekompensata za szkody materialne np. zakwaterowanie w hotelu o niższym standardzie. Należy pamiętać, iż organizator nie odpowiada za nienależycie wykonaną usługę, jeśli wynikało to z:
  • naszego działania lub zaniechania,
  • działania lub zaniechania osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć,
  • działania siły wyższej.

Dokąd udać się po odszkodowanie?

Reklamację składamy do organizatora naszych wczasów. Przed wyjazdem podpisywaliśmy z biurem podróży umowę, gdzie określony był pewien standard – z tego tytuły wynika odpowiedzialność kontraktowa biura podróży. Dobrze jest pamiętać, aby reklamację złożyć na piśmie do 30 dni od daty powrotu. Jeśli organizator nie odpowie na piśmie w ciągu 30 dni od daty złożenia, przyjmuje się, że uznał reklamację za uzasadnioną. Warto do pisma dołączyć zdjęcia lub filmy dokumentujące, co było niezgodne z umową. Jeśli w okolicy mieszkają Polacy można nawet poprosić, aby byli świadkami tego gdzie mieszkaliśmy. Jako że odpowiedzialność biura podróży za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych obejmuje szkodę majątkową i niemajątkową, powinniśmy osobno podawać poniesione przez nas koszty (np. opłatę za pokój w standardzie, za jaki zapłaciliśmy) oraz roszczenia za utratę przyjemności z urlopu.

Ile wyniesie rekompensata za zmarnowany urlop?

Zadośćuczynienie to pieniądze, które są wypłacane z powodu znalezienia się w sytuacji niekomfortowej. Co to oznacza nie da się precyzyjnie określić. Punktem odniesienia może być to ile na dany urlop wydaliśmy. Jedno jest pewne pieniądze, które dostaniemy z tego tytułu nie powinny nas nadmiernie wzbogacić. Ile wyniesie rekompensata za zmarnowany urlop[/signinlocker]

Komentarze